Leveransvillkor i korthet:
1. ProMart är en grossist och vi säljer produkter till företagskunder mot faktura. Konsumenter har möjlighet att köpa våra produkter i våra butiker, där betalning sker med bankkort. Vi tar inte emot kontanter.
2. För produkter som finns i lager är leveranstiden 1–5 arbetsdagar. Om den beställda produkten undantagsvis har tagit slut i lager informeras kunden om detta utan dröjsmål.
3. Om fel produkt har levererats till kunden eller produkten är defekt, ska kunden omgående informera ProMart Oy:s säljrepresentant eller kundtjänst antingen via e-post till asiakaspalvelu(at)promart.fi eller per telefon (vardagar 8-16).
4. ProMart Oy ansvarar inte för utebliven, försvårad eller försenad leverans på grund av omständigheter utanför ProMart Oy:s kontroll, såsom krig, naturkatastrofer, export- eller importförbud, myndighetsbeslut, störningar i den allmänna trafiken eller annan liknande händelse som försvårar eller förhindrar ProMart Oy:s verksamhet.
Mer detaljerade leveransvillkor
1.1 Leveranstid
(1) ProMart levererar produkter som finns i lagersortimentet inom 1–5 dagar från beställningstillfället.
(2) ProMart levererar produkter med automatisk påfyllning inom en vecka på den överenskomna veckoleveransdagen efter beställningen, om inget annat avtalats mellan parterna.
1.2 Försening
ProMart är skyldig att, så snart företaget får kännedom om en försening, meddela detta till kunden med uppgift om orsaken till förseningen samt ett beräknat nytt leveransdatum. Om produktens tillverkare eller den som ProMart köper produkten av inte har fullgjort sitt avtal, och därmed orsakar försening i ProMarts leverans, är ProMart inte skyldig att ersätta kunden för eventuell skada som uppstår av detta.
Om produkten inte levereras eller levereras för sent och detta inte beror på kunden eller omständigheter på kundens sida, har kunden dock inte rätt att kräva leverans om sådana förändrade omständigheter föreligger, som väsentligt ändrar relationen mellan de ursprungliga avtalsförpliktelserna.
Om förseningen beror på ProMarts vållande, kan kunden kräva ersättning för direkt skada som kan styrkas. Om inget annat har avtalats, är ersättningen högst 0,5 % av värdet på den försenade leveransen för varje hel vecka efter leveransdagen. Den totala ersättningen kan dock inte överstiga 7,5 % av värdet på den försenade leveransen.
1.3 Övergång av risken
Risken övergår till kunden när produkten avtalsenligt överlämnas till kunden eller till en oberoende transportör för transport.
Om produkten inte överlämnas i rätt tid på grund av kunden eller omständighet på kundens sida, övergår risken till kunden då ProMart har gjort vad som enligt avtalet krävs för att möjliggöra överlämnandet.
1.4 Garanti och produktens lämplighet för ändamål
Såld produkt omfattas av garanti enligt tillverkarens villkor, om inget annat avtalats. ProMart väljer i samråd med Kunden en produkt som lämpar sig så bra som möjligt för ändamålet. Kunden ansvarar för att de uppgifter om produktens användningsområde som lämnats till ProMart är korrekta.
2. Prissättning
Produktpriserna följer en särskilt kundanpassad prislista från ProMart. Till priserna tillkommer gällande mervärdesskatt. För produkter som inte finns i prislistan gäller produktspecifika rabattsatser.
Vid försenad betalning debiteras ersättning för dröjsmål enligt vid var tid av ProMart applicerad räntesats från fakturans förfallodatum. ProMart har dessutom rätt att ta ut skäliga inkassokostnader.
ProMart förbehåller sig rätten att justera priserna, om växelkurser, importavgifter eller andra avgifter utanför leverantörens kontroll, skatter eller andra offentligrättsliga avgifter ändras innan kunden har betalat, eller om råvaru- eller tillverkningskostnaderna för varan stiger avsevärt. I samband med prisjusteringar och eventuella höjningar erbjuder ProMart i möjligaste mån alternativa produkter eller så kan kunden meddela att beställningen av aktuell produkt avslutas utan uppsägningstid.
3. Leveranssätt och övergång av äganderätt
– ProMart transport för avtalspartners
– Avhämtning från butik
– Posten och våra övriga logistikpartners
Äganderätten till produkten övergår till kunden när hela köpesumman är betald till ProMart, om inte annat avtalats.
4. Betalningsvillkor och faktureringstillägg
ProMart fakturerar kunden enligt överenskommet faktureringssätt och de faktureringsuppgifter kunden angett en gång per avtalad faktureringsperiod. Betalningstiden är 14 dagar om inget annat har avtalats.
Om fakturan inte betalas inom utsatt tid och detta inte beror på ProMart, har ProMart rätt att senarelägga fortsatta leveranser tills förfallna betalningar är erlagda eller godtagbar säkerhet ställts. ProMart har också rätt att avstå från leveranser om det är uppenbart – på grund av kundens besked eller på annat sätt – att kundens betalning kommer att försenas väsentligt. Kunden har inte rätt att kräva ersättning för dröjsmål som beror på detta.
Vi tar ut en avgift om 3 € per samlingsfaktura för fakturering och hantering.
Betalningsförmedlingstjänsten och betalningstjänstleverantören tillhandahålls av Paytrail Oyj (2122839-7) i samarbete med finländska banker och kreditinstitut. Paytrail Oyj framgår som betalningsmottagare på kontoutdraget eller kortfakturan och förmedlar betalningen till säljaren. Paytrail Oyj har tillstånd att agera som betalningsinstitut. Vid reklamationer ber vi att ni i första hand kontaktar ProMart.
5. Retur- och reklamationsrätt
Vid köp av produkter av konsument har konsumenten 14 dagars returrätt. Produkten som returneras ska vara oanvänd, oförändrad och förpackningen ska vara felfri för att återbetalning ska kunna göras. Returen ska inkludera alla delar, tillbehör och eventuella extratillbehör. Eventuella leveranskostnader återbetalas inte vid retur. Konsumenten bekostar och ansvarar själv för returfrakten. För att utnyttja returrätten ska kunden i förväg meddela ProMarts kundtjänst och returneringen ska ske omgående. Att inte hämta ut paketet eller returnera utan separat meddelande räcker inte för att häva köpet.
Om leveransen på något sätt är felaktig ska kunden meddela ProMart om felet skriftligt inom åtta (8) arbetsdagar från leveransdagen. ProMart har rätt att i första hand antingen åtgärda felet eller leverera en ny produkt. Kunden har inte rätt att kräva leverans om sådana förändringar i omständigheter har inträffat, som väsentligt förändrar relationen mellan de ursprungliga avtalsförpliktelserna.
6. Skadestånd
ProMart är inte skyldig att ersätta kunden för indirekta förluster såsom produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan ekonomisk följdskada orsakad av försening eller felaktighet i leveransen.
ProMarts skadeståndsansvar gentemot kunden är kvantitativt begränsat till värdet av varje enskild leverans till kunden.
7. Ansvar för skada orsakad av produkten
När produkten är i kundens förvar ansvarar ProMart inte för skada som produkten orsakat:
(i) fast eller lös egendom eller som är följden av sådan skada;
(ii) produkt som kunden tillverkat eller produkt där kundens produkt ingår
(3) Ansvarsbegränsningen gäller inte om ProMart gjort sig skyldig till grov oaktsamhet.
(4) Om tredje part riktar ett krav mot kunden eller ProMart på grund av denna punkt ska detta omgående meddelas skriftligen till den andra parten.
8. Kontaktuppgifter
ProMart Oy
Muuraintie 1
33960 PIRKKALA
e-post: asiakaspalvelu @ promart.fi